Finländskteknologi直到火星 - Vaisala OCH FMI OmbordPåNasasparseverance-rover-rover

朱利1,2020

1 Juli 2020

Finländskteknologi直到火星 - Vaisala OCH FMI OmbordPåNasasparseverance-rover-rover

Ett Internationellt samarbetsprojekt tarfinländskavaisala och Meteorologiska Institutet(fmi)直到火星som en del av nasas nasa na a av nasa nya parseverance-rover。RovernärförFörTillfälletinplanerad att bege sig mot i mars i slutet av juli。Vaisalas sensorteknologi kombinerat medfmismätinstrumentkommeranvändasförAttfåtillgång直到exakt ocht ochpålitligdata om tryck och fuktightighetpåmarsyta。

Finska Meteorologiska Institutet,FMI,ären v de vetenskapliga samarbetspartners somförsernasa medMätinstrumentfördennya perseverance-rovern。RovernFörväntasSkjutasiväg我juli och landapåmarsi 2月2021年。deären a avancerad版本av instrumens somÅr2012 skickades直到火星som en del av nasas好奇心。

utrustningenfördet nya rymduppdraget kloundterar terterar好奇 - 罗文。PåMarsKommer的好奇心OCH毅力Skapa Ett Litet观察Nätverk。dettaärEttförstasteg mott brettnätverksomärplanerat att finnaspåmarsi framtiden。

internationellt och vetenskapligt samarbetesträvarefterattökaKunskapenom atastosfärenochövrigaMiljörhållandenPåmars

火星2020-rymduppdragetären del av nasas程序förAttfåtillgång直到datafrånMarsyta valde nasa betrodda partnersförattfåmätinstrumenttoll den nya rovern。Ett Europeiskt konsortium lettfrånSpanienförserRovernMed火星环境动力分析仪(MEDA);somärett set av传感器förattmäta温度,vindstyrka och -riktning,tryck,relativ fuktighet samt storlek och och formpåstoftpartiklar。

SOM EN DEL AVKONSORTIETFörserfmi nasa Med仪器förmätningav fukt och tryck,baseratpåvaisalas传感器。

”火星,Precis som sin syserplanet金星,ärenväldigtviktig del av at av at av at av at av at av at av at av at av at av at askningpågrundav dess av dess likheter med jorden。Genom Att Studera Mars Kan ViBättreFörståhurJordensAtmosfärFungerar”,Säger玛丽亚·吉泽(Maria Genzer),厨师förplanetforskning och rymdteknologipåfinskaMeteorologiska Institutet。

Planeten Mars karga och utmanandeförhållandenKräverden mestpålitligasensorteknologin som gertillgång直到exakt ocht ocht ochpålitligdata utan utan utan utanuthållellhålleller eller reparationer。

”Vi är väldigt hedrade att Vaisalas sensorteknologi har valts till att förse NASA med exakt mätdata på Mars, och att vi får vara en del av detta projekt som är väl i linje med vår mission att möjliggöra observationer för en bättre värld.Vi HoppasattMätteknologinKan ge verktygförAttökaFörståelsenav och hittalösningartill de stora utmaningarvåregenvåregenegen egen egen egen egen egen planetstårinförliisaÅström,厨师förproduktutvecklingpåvaisala。

Samma Teknologi,Annan Planet - VaisalasKärnteknologierKanAnvändasöveralltFörexakt exakt Data ochlång,stabilmätperiod

我deoxportaförhållandensom finns i MarsAtmosfärKommernasafåtillgång直到exakt数据om tryck och fuktighet tack vare vaare vaisalashumicap®-ochbarocap®-ochbarocap®sensorer。Sensorernas stapilitet Och exakthet,Samt derasförmågaAtklara av damm,Kemikalier Och Andra TuffaförhållandenGörtde passarförvörväldigtKräldigtKrävandeMätbehov-samma teknologianvändsi enMängdolika Industriella ochmiljöområden,som thl tly tlyexempelVäderstationer,Radiosonder,Växthusoch数据中心。

MätenhetenFörFouktmätning,Meda HS,Har utvecklats av Finska Meteorologiska InstitutettFörpanseverance-Roverance-rovernal ochanvänderVaisalahumicap®- 传感器förfuktmätning。humicap®ären kapacitiv tunnfilmssensor medutmärktprestandaävinIdelågaTryckförhållandenasomförväntasPådenRödaPlaneten。

UtöverFuktmätningHar Finska Meteorologiska Institutettävenutvecklat en Enhet enet forförmätningav tryck,Meda PS,SomAnvänderAnpassadeVaisalaBarocap®-trycksensorerskräddarsyddaföratt fungera iförhållandenapåmars。Barocap®ärensilikonbaserad mikromekanisk trycksensor som erbjuderpålitligprestanda imångaolika olikaområden,frånMeteorologitherckkkänsligutrustig utrustning i halvledarindustrin samtrindustrin samtm samtmsamtmätmätmätmätmätnningavck i trabtryerierrierailerierar. i。Genom Att KombineratvåkraftfullaTeknolololier harbarocap®-SensorernaLåghysteres kombinerat medutmärktexakthet exakthet och stabilitet,vilketärettmåsteförmätningari rymden。

”vårasensorteknolologeranvändsbrett ikrävandeMätförhållandenPåJorden。OCHVARFörInte - Om de FungerarpåmarsSÅFungerardeöverallt”,Avslutar vaisalasliisaÅström。

ärdetnågonDär?Ja,vi!AnmälDig tillvårtVirtuella livevörmer kunskap omrymdtåligTeknologi

基准:måndagenden 20朱利2020
tid:14.30-15.30 Svensk Tid Cest / 15.30-16.30 Finsk Tid Eest
平台:Virtuellt事件 -AnmälDighär

Eventet Organiseras Av Vaisala Och Finska Meteorologiska Institutet。EventethållsPåEngelskaochärgratisföralla。UndertexterPåfinskaFinnsTillgängliga。

MER信息OmVårrymdtåligaTeknologi HittarduPåvaisala.com/space,,,,

MER InformationFör媒体:

miia lahti,Kommunikationsdirektör,Vaisala
+358 40 669 1999,[电子邮件保护]

KaisaRyynän,KommunikationSexpert,Finska Meteorologiska Institutet
+ 358 29 539 2283,[电子邮件保护]

VaisalaMiljömätningarochIndustrieliellielielielielielielielielielielielaMätningar。VaisalaHaröver80ÅRSERFARENHETAVATTHATHAHålla观察者FörEnBättreVärld。viärenpålitlig合作伙伴förkunderÖverHelaVärldenoch erbjuder ett omfattande sortiment sortiment av innovativa观察 - ochmätproduktersamt olikatjänster。Vaisala Har Sitt Huvudkontor I Finland,SysselätterCirka 1 800 Fackkunniga Personer Runtom iVärldenochärnoteratpånasdaq-börseni Helsingfors。
twitter.com/vaisalagroup,,,,linkedin.com/vaisala

气象学研究所UppgiftärAttProducereraHögklassig观察 - OCH FORSKNINGSINFORMATIONOMATAMOSFärenOch Haven。DennakunskapförenarInstitutet thttjänstersom produceras effektivtföratbefrämjadenallmännatrygghetensamtmännniskornasochmiljönsVälmåendevälmåendevälmåendevenom beaktande genom beaktande av av av beredskapsbebehoven。我在Kommunikationsministeriet下FörvaltningShänseendeLyder Institutet。