毅力påbörjarvetenskapligamätningarmed Finsk utrustningpåmars

Vaisala OCH Meteorologiska Institutet
15.4.2021

毅力påbörjarvetenskapligamätningarmed Finsk utrustningpåmars

NASA:Srymdbil毅力Har nu tillbringat sinförstaMånadPåMars。Test-OCH EmparteringsfasenGår胸罩。efter denförstauppvisningen av helikopters ingenuityfortsätterrymdbilen nu nu sinavetenskapligaMätningar。毅力fördemed sig仪器förmätningav tryck och luftfuktighet直到火星och och grundladedärmeddetförstameteorologiskanätverkenätverketkekanätverkepåenpow en annan planet。

rymdbilen parmeverance landadeframgångsriktpåmarsi februari 2021. rymdbilen ska utforska ett gammalt gammalt floddelta i jezero-kratern下,Åtminsone-kraternEfter Landning Har RymdbilensträcktUt Sina Robotarmar Och Redan Skickat Ett Stort antal Bilder,录像机OCH ljudklipp avhögkvalitettillbaka tillbaka tillbaka直到乔登。

Rymdbilens meda-mätutrustning(火星环境动力学分析仪)ärutvecklad av ett spansklett forskningskonsortium。utrustningenärredan satt i漂流。medaärenVäderstationsom har标记fram fram forförhållandenapåmars。仪器frånMeteorologiska Institutet i Finland(FMI)OCHVAISALAINGårIMeda-KitettFörthatMätatryck-OchFuktförhållandenPåmars。Mätinstrumentensamt Meda:S Lokala vinddataanvändsävenav Ingenuity-helikoptern。
MätinstrumentenbehöverKunnalevereratillförlitligaMätningaravHögKvalitett; efter efter efter denlångarymdresan。

” Vetenskapliga,Korrekta ochtillförlitlitligaMätningarutgörGrundenförforskningen om ars。därförkännsdet fantastiskt att f了bekräftelsePåthtVåthvåra传感器fungerar在de oxtrearaförhållandenapåmars下,vaisalasMätteknikärsomBäst在svåraMätförhållanden下”,萨格liisaÅström,ProdukTutVecklingsChefPåVaisala。

” utrustningenpåmarsMåstefungera在AllaFörhållandenoch testasdärefter下。Arbetet Med Att Tillverka,TestaochfärdigställaMätinstrumentenharpågåttimångaÅrHososs,sÅdetkännsunderbart atbart attäntligenfåseinstrif玛丽亚·赫塔(Maria Hieta),研究工程师PåFMI。

MariaHietafortsätter:“仪器FörFuktmätningPå毅力GåttIgenomen tuff Urvalsprocess。FMI BYGGDE 13 OLIKA仪器模型runt fuktighetssonsorsorsOn och modellerna testadesfleraGånger在svåraförhållanden下,exempelvis iExtremtLåga温度。dessutom utsattes deför振动器在testerna下。Den MestTillförlitligaav Modellerna valdes ut atingåimeda-utrustningen。”

deFörstaMätningarnauppfyllerförväntningarna

meda-utrustningen har levererat enförstadygnet runt-mät-mätmätserieförtryck och rech relativ luftfuktighet直到乔登。deuppmättaVärdenaäri linje med vadsomförväntades。

”trycknivåernaoch dygnsvariationer i jezero-kraternstämmerVälöverensMedvåramodeller。den Relativa luftfuktighetenärpraktiskt taget noll(0%rh)pÅdagen och stiger在natten下,eftersom den lokala den lokala deveraturen sjunker thtnästan–80°C。somjämförelseanses 20 procent relativ luftfuktighet varaväldigtlite litepåJorden,och en repativ luftfuktighet kring kring noll harnästanal alnästanal al aldriguppmätts。medhjälpav tryckdata har viocksåkunnat观察者dammstormar som passerar毅力。我tryckdata visas de som snabba och kraftiganedgångari trycksignalen”,berättar玛丽亚·吉泽(Maria Genzer),厨师förrymdforsknings- och rymdteknikgruppenpåfmi。

MarsVäderförhållandenoch atatpateSerarfinländskaforskare

rymdbilen毅力ärkonstrueradföratt utforskaförhållandenoch geologi smtsökaefter teckenpåtÅtigigareliv。teckenpålivärvisserligenfascinerande,menfinländskaforskareärframförallt allt Inserserade av Mars atterserade atastosfär。

” Jorden och MarsHarmångaLikheterOchDärförär工作AV MARSATMOSFärärSåfascinerande:Denhjälpeross oss attförståhurståhurjordensAtmosfärfungerar fungerar。Dessutom Kan Dammstormarpåmarsvara kraftfulla,såd;detärväldigtviktigt att kunnaförutsestormarna om viskagörabemannaderymdfärdlrymdfärder直到火星i framtiden。därförBehöver火星EttnätverkFörVäderstationer”,FörklararMaria Genzer。

气象学观察NätverkbaseratpåfinländskExpertis

Och Rymdbilen的持久性好奇心,SOM LandadePåMars2012,GörmätningarPå370milsavståndFrånVarandra。rymdbilarna harikartade,Finska仪器förmätningav tryck och luftfuktighet,som samlar in data som shop s s som spickas toly s s s s s hop tht toly jordenförAnalys。

DataFrånRymdbilarna,I Kombination Med观察者FrånNASA:S Marslandare Insight,utgördetFörstaTrepunktsnätverketktsnätverketförMeteorologiska观察者PåenFrämmandePlanet。nätverketMöjliggörännumer exakt MEDELLING AV MARSATMOSFärOchdess fenomen。

”我Framtiden Hoppas VifåflerMätpunkterPåMars。det skulle直到exempel vara enförutsätnningförvårtmetnet-program,därviutvecklarsmåsmåsondersom skaträffaträffaochtränganer i mars yta。Sonderna skulledåbildaettheltäckandeNätverkFörVäderobservationerpåplaneten,förklarar玛丽亚·赫埃塔(Förklarar)。

Uppdraget Mars 2020ären del I NASA:S MARS勘探计划。en av huvuduppgifternaförrymdbilen毅力äratt samla s s samla in och lagra serier med bergarts-och jodprover som kanförastillbaka till jorden foraly a a analys i framtiden。Enligt Planerna Ska Finsk TeknikÅterSkickas直到火星2022年,DåSomendel I Exomars-exomars-uppdraget somgenomförsav den eoructiska rymdorniska rymdorganen en esa och den den ryska ryska ryska rymdorganrymdorganen roscosmos。

MER InformationFör媒体:

miia lahti,Vaisala的通讯经理

玛丽亚·杰泽尔(Maria Genzer),
GruppchefPåPåSeorologiskaInstitutet I Finland

玛丽亚·赫塔(Maria Hieta),Meteorologiska Institutet I Finland研究工程师
+358 29 539 2063,[电子邮件保护]

Tiina Ervasti,通讯专家,Meteorologiska Institutet I Finland

FinländskaMeteorologiska Institutet;uppdragetärattproducereraHögkvalitativa观察 - och forskningsdata omatmostfärenoch haven。Institutet kombinerar denna expertis med väder- och klimattjänster och oceanografiska tjänster som tillhandahålls för att bidra till allmänhetens säkerhet och främja välfärden i samhället och miljön med hänsyn till behovet av att upprätthålla beredskap.mer信息om fmi i rymden ::https://space.fmi.filinkedin.com/finnish-MeTeorological-Institute

VaisalaÅrserfarenhet av attillandahålla观察者förenbättreVärld。företagetsRymdsäkraTeknikAnvändsT.om。förAttutforska ochännumerAvlägsnahimlakroppar。viärenpålitlig合作伙伴förkunderÖverHelaVärldenoch erbjuder ett omfattande sortiment sortiment av innovativa观察 - ochmätproduktersamt olikatjänster。Vaisala Har Sitt Huvudkontor I FinlandOchöver1900Anställdaruntom ivärldenochärnoteratpånasdaq-börseni helsingfors。vaisala.com/space,,,,twitter.com/vaisalagroup,,,,linkedin.com/vaisala

附件